Podcast #2 | F-35 piloot Laurens Jan Vijge: de Luchtmacht heeft 85 toestellen nodig

Redactie: Hayo Bootsma en Johann de Graaf. Foto’s: Frank Crebas/bluelifeaviation.com

Hoeveel verschil zit er tussen het vliegen in een F-16 en een F-35? Lichtjaren, dat is één ding wat zeker is. In deel 2 van de podcast met F-35 piloot Laurens Jan Vijge vertelt de vlieger over zijn ervaringen in de F-35, hoe hij zijn collega’s in de F-16 versteld liet staan tijdens een luchtoefening en schetst hij de enorme rol die het kleine Nederlandse team in Amerika speelt. En hij heeft een boodschap: die 37 toestellen die Nederland heeft besteld? Dat is veel te weinig. “De Luchtmacht heeft behoefte aan 85.”

“Uiteindelijk waren we beland op het punt dat we twee toestellen kochten voor de testfase én we hadden een aap die erin mag rondvliegen.” Die aap was Laurens Jan Vijge, die als F-16 vlieger met ogen als schoteltjes de wereld van de F-35 binnenstapte. “Ik was mega onder de indruk van het vermogen, hoe goed het ontworpen was en met een radar… het was iets wat ik nog nooit van mijn leven had gezien.”

Het wordt Vijge al snel duidelijk dat de Amerikanen de belofte waarmaken. Defensie heeft niet gekozen voor een marketingpraatje: dit vliegtuig kan écht wat de Amerikanen hebben voorgespiegeld. En in de loop van de jaren ontwikkelt het toestel zelfs nog verder door.

Lees het artikel verder onder de podcast.

De F-35 kijkt vele tientallen kilometers verder
Vijge ontwikkelt mee, test, vliegt en ziet dat het goed, zelfs beter is. “Je ziet in de cockpit zelf veel meer door alle sensoren die in het vliegtuig zitten, waarvan de radar nog wel het belangrijkste is”, zegt Vijge. “De afstand waarop je dingen ziet is veel groter. Een radar van de F-35 is veel gevoeliger dan bijvoorbeeld de F-16. Die pikt dingen veel sneller, verder en eerder op. Het mooie is dat wat je ziet, je ook kan delen met andere F-35 vliegers in je formatie. En ook met andere type vliegtuigen, zoals de F-16.”

F-16 piloten verbluft
En hier blijkt gelijk enorme verschil tussen de F-16 en F-35. Als Laurens Jan Vijge in zijn F-35 samen met Nederlandse F-16’s een luchtoorlog oefent, deelt hij zijn radarbeelden met die van de collega’s in de F-16.

“Het luchtgevecht liep wel aardig voor mijn gevoel, maar ik was wederom overdonderd toen ik na de vlucht terugkwam en vier hele grote grijnzen zag bij de Nederlandse F-16 vliegers. Die zeiden: “Wat gebeurde daar?! Dit heb heb ik nog nooit meegemaakt. Ver voordat onze radar iets kon zien, krijg ik op mijn scherm al te zien: daar zit één vijandelijk toestel en daar zit er ook ééntje. Die kwamen niet zomaar ergens vandaan, die kwamen van jouw vliegtuig.” Voor mij was het normaal dat je dat van vele tientallen kilometers afstand al ziet, maar voor de F-16 vlieger was dat ondenkbaar. En is dat nog steeds ondenkbaar.”

37 toestellen is te weinig
Inmiddels zijn de laatste toestellen van in totaal 37 F-35’s besteld door de Nederlandse Defensie. De eerste kisten worden in 2019 in Nederland verwacht. Maar wat kan je daar eigenlijk mee? Een paar kortdurende missies, hooguit een kleinschalige langdurige vredesmissie. “Eerlijk is eerlijk. Het aantal van 37 toestellen heeft niets te maken met wat de behoefte is van de Nederlandse Luchtmacht of wat de behoefte is van Defensie. Het aantal van 37 is puur een consequentie van dat er tijdens de besluitvorming gewoonweg geen geld meer was. De behoefte van de Luchtmacht is echter nog steeds 85 of 86 toestellen. Hoe realistisch dat is moet de toekomst uitwijzen. Maar ik mag toch hopen dat er zeker toestellen bijkomen.”

Volg NovemberLima ook via Twitter en Facebook.

You may also like

0 comments

By 

Sign In

Reset Your Password

Email Newsletter