Podcast: zo ervaren F-16 piloten hun missie boven IS-gebied

Nederland levert al een aantal jaren een bijdrage aan de strijd tegen IS in Irak en Syrië. Daarvoor zet het trainers in om lokale grondtroepen te trainen en levert de Nederlandse Luchtmacht met F-16’s steun vanuit de lucht. “We leveren topcover voor de mensen op de grond die het een stuk minder goed hebben dan wij”, zegt piloot Michiel tegenover NovemberLima in een uitgebreide podcast over ervaringen boven het inzetgebied van Nederlandse F-16 piloten, afkomstig van vliegbasis Leeuwarden.

Podcast en interviews door Hayo Bootsma. Artikel: Johann de Graaf

Op het militaire vliegveld in Jordanië is het een komen en gaan van vliegtuigen. Alles staat op scherp, zelfs de bewakingshonden die tijdens het interview met drie Nederlandse piloten herrie blijven maken. Twee hebben al wat langer ervaring, voor één van hen is dit de ontgroening. “Je trekt zo’n gevechtsvest aan, en dan stop je daar voor het eerst een echt pistool in met kogels. Je beseft dat je op een plek bent waar geen training is: dit valt ook niet te trainen.” Piloot Justin beleeft in Jordanië zijn eerste missie. Hier heeft hij jarenlang naar toegewerkt. Maar dit is echt.

Tekst gaat verder onder de podcast

“Elke missie is weer spannend”
“Ja, het was wel heel spannend. Met een echte dreiging en een echt doel. Zodra je in het vliegtuig stapt pak je direct je training op en gaat alles vanzelf, zou je zeggen. Tot de eerste opdracht kwam voor een wapeninzet. Dan val je wel terug op je training en de procedures, maar er zit toch wat spanning op en nogal wat verantwoordelijkheid bij. Je controleert alles wel drie keer.”

Piloot Michiel heeft al vaker met het bijltje gehakt en toch wordt alles minutieus voorbereid. Elke keer weer. “De briefing geeft je informatie via de ops-officier: er zijn wel of geen updates voor de tasking, de tanker is wel of niet veranderd, het laatste weer wordt bijgepraat. En wat is de uitwijkhaven mocht er iets wijzigen, zoals slecht weer of een bezet vliegveld?”

Piloot Ralph heeft er al een aantal missies op zitten boven IS-gebied. Het blijft elke keer weer spannend. “Het is nooit saai, je weet nooit wat er gaat komen. Vijf uur is zomaar voorbij. Je moet een keer naar de tanker, er gebeurt altijd wel iets. “En als we niets hebben te doen, is het ook goed. Want we leveren top cover voor de mensen op de grond die het minder goed hebben dan wij.”

IS-gebied steeds kleiner
Ralph heeft het strijdgebied fors zien veranderen. In 2014 bijvoorbeeld had IS een aanzienlijk gebied gewonnen in Irak en Syrië. “Zo vloog je eerst naar Bagdad, en dan weer in de buurt van Mosul en dan vlieg je weer naar Sinjar. En als je dan op de ene plek was, werd je zo weer naar een andere plek geroepen. En de andere plek was dan bijna een half uur vliegen. Nu is het gebied gelukkig kleiner en hebben we een beter beeld van het terrein.”

“En dan gaat het wapen eraf…”
Toch blijft het spannend. En zeker als het je eerste missie is. Zoals voor piloot Justin die zijn eerste wapeninzet goed weet te herinneren. “Je vliegt met z’n tweeën, dus de ervaren man in het andere vliegtuig heeft mij daarin kunnen helpen. Om bijvoorbeeld extra checks door te geven. Om er zeker van te zijn dat je het over hetzelfde doel hebt. Dan ga je erin nadat je de checks gedaan en weet je dat het goed is. En dan komt het moment dat het wapen eraf gaat. In mijn geval kon ik nog niet direct zien of het wapen aankwam vanwege het weer. Dus dat was wel een spannend moment. Het duurde even, maar 10 minuten later kreeg ik door dat ‘ie op het doel was aangekomen. Ik zat bijna juichend in de cockpit: het was allemaal goed gegaan.”

“Meest spannende 40 seconden van mijn leven”
De ervaren piloot Ralph kent de spanning. “Het laatste stukje blijft spannend. Voor mij ook: als ik zo’n bom gooi, duurt het een seconde of 40 dat hij aan het vallen is. Dat zijn elke keer weer de meest spannende 40 seconden van mijn leven lijkt het wel. Want ja: je wilt het allemaal zo goed doen. En het moet allemaal zo pietje precies. En als die dan op precies de juiste plek klapt, zoals Justin zegt, dan juich je bijna van vreugde in de cockpit. Maar dat is alleen maar omdat je het goed hebt gedaan en het goed had willen doen. Dat blijft een onbeschrijflijk moment.”

“We willen de beste zijn”
Dat gedetailleerde, tot in de puntjes alles goed willen doen, gaat na de missie gewoon door. Piloot Michiel: “Daarna is er een briefing. Er zijn geen fouten gemaakt. Het juiste wapen is ingezet met de juist instellingen. Soms zijn er een aantal schoonheidsfoutjes die niet tot een fout hebben geleid, maar die worden wel gedebriefd om het de volgende keer beter te doen. Er gaat een kilo zout op elke slak. Op elk lullig foutje. Want we kunnen ons geen fouten veroorloven: we willen de beste zijn.”

Volg Novemberlima ook op Twitter en Facebook.

You may also like

0 comments

By 

Sign In

Reset Your Password

Email Newsletter